Escoles: Alternativa al joc competitiu
Tot aquell que vulgui transformar el model de pati que hem viscut fins ara: que potencia que els nens i nenes traguin físicament l’energia que no poden treure asseguts en una aula.
Aquells patis en que gairebé tot l’espai està ocupat per la pista i qui no s’uneix als jocs de pilota queda al marge. On hi ha ben poc espai per a poder desenvolupar altres tipus de jocs.
Aquests centres educatius transformadors, que posen la mirada en no potenciar l’agressivitat i competitivitat que transmeten els jocs de pilota, que saben que el joc simbòlic és fonamental per a que els nens creixin sans i amb molta humanitat.
Cabana al pati
Perquè això sigui possible, els adults que dissenyem els espais, tenim molt a fer. Posar energia i invertir en l’espai físic perquè aquestes activitats alternatives no siguin marginals sinó que es converteixin en centrals o, si més no, igual de valuoses.
La cabana és una manera de validar aquest altre tipus de joc. Li dona un espai digne en l’àmbit del pati escolar. El treu de la marginalitat i, com que l’adult ha invertit en aquest espai, fa que els nens i nenes també li donin més valor.
Centres infantils
També hem fet cabanes en centres on es volen potenciar els valors humans. En centres de teràpies amb pati o en consultes mèdiques en que els nens s’hagin d’esperar. Fins i tot, en un racó de joc per a nens situat en un restaurant.
Altres espais de joc
En definitiva, en qualsevol espai de joc exterior en que es vulgui potenciar el joc simbòlic, la connexió amb la naturalesa i els orígens de la humanitat. Als adults també ens dona una espècie de pau com si entréssim en un lloc sagrat.